Lennart Persson och hans slips

Jag funderar lite halvt på att göra en bloggcomeback inom kort, och för att hålla den vid liv lite bättre funderar jag på att satsa på kvanitet istället för kvalitet. Förvänta er kortare, tramsigare och sämre skrivna inlägg i framtiden - men å andra sidan kanske ni åtminstone får läsa inlägg överhuvudtaget, vilket det var dåligt med på sistone.



Jag inleder mitt nya koncept med att helt enkelt posta en länk till dagens mest spännande och chockerande nyhet, som alltså handlar om att nyhetsankaret Lennart Persson gjort den fatala och mycket ödesdigra missen att kombinera en rutig skjorta med en lila slips. Artiklen innefattar många av de element som krävs för att bli en lyckad kvällstidningsartikel, eller nåja, en publicerad nyhetsartikel:

- Aftonbladet kallar sin redaktör för "expert", vilket får en att fundera på vad som krävs för att definieras som expert
- Artikeln är särskriven i webbfönstrets header. Där förekommer även uttrycket "kläd kupp", vilket kan sägas vara en viktig ingrediens för en lyckad kvällstidningsartikel.
- Ordet "chock" nämns redan i rubriken (jag skulle vilja ifrågasätta hur många som hamnar i det medicinska tillståndet som chock faktiskt innebär, men några motbevis har jag inte så jag litar förstås på "experterna")
- Inte en utan två bilder där man visar vilka knasiga kläder herr Lennart haft på sig
- Inte en utan två märkligt formulerade omröstningar där läsarna får "avgöra" om herr Persson haft godkända kläder på sig.
- Inte en utan ett flertal kommentarer om artikeln, där de flesta skriver något i stil med:

a) Men ååh, varför publicerar aftonbladet en sån här skitartikel!??
b) Men varför läser du en sån här artikel om du tycker den är så ointressant då?!!? Det finns faktiskt de som tycker att det är kul med såna här roliga nyheter!!! Allt är inte så allvarligt!!!!
c) Något om att SD är det enda parti som "vågar säga sanningen". Det har förstås inget med artikeln att göra men det är irrelevant i sammanhanget.

Varför jag ödslar tid på att blogga om nyheter likt den här? Dålig fantasi och dålig karaktär. Och naturligtvis också för att ge en liten motpol till all seriös och grävande journalistisk som Aftonbladet annars ägnar sig åt. Lars Johan Hierta trivs nog i sin grav och känner stoltheten över hur hans arv förvaltats. 


*Förresten, en kort gallup - vad är era åsikter kring Perssons kläder?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker att han är jättefin. Det är lite clown möter Leif Loket Olsson. I like! Go Lennart!

2011-01-28 @ 12:43:13
Postat av: Therese Ahlsten

Vad spännande din blogg verkar! kommer verkligen att läsa din blogg igen! :p Hoppas du har en kul vardag =)

2011-02-23 @ 17:56:09
URL: http://jade.se/reseguide
Postat av: Maria

Du har verkligen lyckats med din målsättning att satsa på kvantitet istället för kvalitet. Redan vid stavningen av ordet kvantitet struntade du i kvalitet.
Kul!

2012-08-05 @ 18:16:11
Postat av: Tomas

Maria: Japp! Jag lyckades i alla fall med målsättningen om att inte satsa på kvalitet. Satsningen på kvantitet gick dock åt fanders, sett sådär ett år efter att inlägget publicerades, ungefär...

2012-08-07 @ 12:26:45
Postat av: Jag

Go Lennart, go!
Om man ska bortse från provokation, medveten eller ej, är tydligt att Aftonbladet håller sig till ytan och det yttre!
Du, Lennart är större än kläder Du bär för dagen, spelar ingen roll i fall det "Morgonsoffan" eller nyhetesprogram!

2013-08-06 @ 23:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0