Bigger than Barbie

Som en person med historieintresse är det alltid intressant att titta tillbaka i tiden för att hitta de saker som definierar en viss tid. Jag kan själv inte riktigt relatera till swingpjattar, kommunistskräck eller protester mot Vietnamkriget som något annat än historiska fenomen, eftersom jag inte ens var född då. Däremot tycker jag det här filmklippet på ett väldigt tydligt sätt definierar vilken slags tid jag är formad av:


Det är inte lika dramatiskt som världskrig, ransoneringstider eller månlandningen, men det är ändå en del av mig. Dessutom fascineras jag otroligt mycket av att det fanns en tid där folk faktiskt inte var säkra på vem Super Mario var och där Nintendo var något otydligt för allmänheten.

Jag förstår också att detta är ett nostalgiskt klipp som bara till fullo förstås av de som formats av denna tid, men det får ni leva med. Jag målgruppsanpassar inte.

Kommentarer
Postat av: Robin

Han är ju supersympatisk i sitt reportage dock. Hoppar inte på något moralpanikståg och ställer inte massa ledande frågor till kidsen.



Bra klipp.

2012-05-01 @ 09:17:12
URL: http://internetzombierobots.blogspot.com
Postat av: Tomas

Jag håller helt med, men smolket i bägaren kommer de absolut sista sekundrarna i klippet då det kvinnliga ankaret lite överlägset skrattar åt något han sagt, spänner ögonen i kameran och säger "Now on to a more serious report". Jag känner mig kränkt. Typ.

2012-05-01 @ 10:36:01
Postat av: Matilda

Tänk det fanns en tid när tv-spel var nästan uteslutande för barn. Numera är det något för alla.

Jag gillar att de beskriver spelen med att de har "great graphics and soundeffects", det sätter dagens spel i ett nytt perspektiv

2012-05-01 @ 11:00:46
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anna

"...all with good grafics and sound effects." Gillar ljudeffekten efter den meningen! :)

2012-05-01 @ 16:44:25
Postat av: Tomas

Haha, ja, Punch Out-ljuden är ju verkligen jättebra. Trovärdiga! Jag tycker också det är kul att spelen delas in i två kategorier: sport och äventyrsspel.

2012-05-01 @ 17:07:44
Postat av: Robin

Samma expertis som när Anne Heith delade in spel i fem kategorier (sport, äventyr, pussel- och hoppspel samt några fler som jag tyvärr inte kommer ihåg).



Det blir lätt fel när man inte vet vad man talar om.

2012-05-01 @ 22:30:44
URL: http://internetzombierobots.blogspot.com
Postat av: Tomas

Samma person förklarade att ett typexempel på en statisk karaktär är Darth Vader i Star Wars, "... för han går ju mest omkring och är ondskan själv".



Det blir lätt fel när man inte vet vad man talar om, ja.

2012-05-02 @ 16:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0