Klyschlista del III, Tema Jul

Ni gamla erfarna rävar som brukar besöka denna blogg någorlunda regelbundet har antagligen inte missat  min samling på klyschor, som finns dokumenterade i klyschlista del I respektive klyschlista del II , inte minst tack vare så många förslag från er läsare. Då fick jag dessutom tips på ganska många julklyschor (tack Anna och Bek!) och därför känns det naturligt att nu komponera ihop ytterligare en klyschlista, denna gång med jultema. Än en gång tas ytterligare julklyschor utöver själva listan tacksamt emot!


image122
- Tänk, nu är det sex månader till julafton!  (Sägs den 24:e juni av den som först upptäcker vilken dag det är)

- I år ska jag börja köpa julklapparna i god tid!  (Klyscha som sägs av person som även detta år kommer att köpa största andelen av julklappar efter 21a december, varav den sista antagligen köps på en närliggande bensinmack)

- Det är så tråkigt nuförtiden då ungarna kommer och säljer jultidningar redan i augusti, typ!  (En klyscha som jag själv använder eftersom jag är en sucker för "riktig jul".)

- Alltså, jag får aldrig riktigt nån julstämning nu för tiden? (Klyscha som ofta sägs i samband med jultidningsklyschan ovan)

- Jag tycker egentligen inte om julbord. Förutom skinkan då. Och kanske köttbullarna och prinskorven. (Detta må vara en sanning från klyscharens sida men är ändå ingen jättenyhet)

- Hur kul kan det vara att vara vegan på julafton egentligen? (Mening som uttrycks av en person som inser/tror att det enda en vegan äter från ett normalt julbord är potatis och rödbetssallad)

- Kan vi inte skippa julklapparna i år? (Förslag som kommer ungefär en gång per år men som aldrig blir realitet eftersom vi trots allt vill ha en ny stekpanna)

- Kolla, där är ju Tomten! (säges av barn som försöker lura jämnåriga att Tomten står utanför fönstret, ofta i försök att tona ner sin egen spänning inför tomtebesöket)

- Jahapp... har du köpt några julklappar än då? (samtalsämne som är svårt att undgå när julen kryper närmare)

- Muste jag? (Gubbskämt som används då någon ber att få musten skickad åt sitt håll. Se blogginlägg om ordvitsar.)

- Jag tycker faktiskt bättre om att ge julklappar än att få! (Klyscharen samlar martyrpoäng, men skulle med handen på hjärtat förmodligen bli väldigt ledsen och besviken om han/hon inte fick en enda julklapp tillbaka)

- Det är ju ändå jul! (Ett argument som kan användas vid flera olika tillfällen, exempelvis för att en paragrafryttare ska kunna vara snäll och rucka på sina principer för en gång skull och tillåta att man betalar med en hundralapp på en lokalbuss trots att resan bara kostar 13 kronor, eller kanske att bloggläsare kan tillåta konstigt konstruerade meningar som är onödigt långa)

- Jag tror allvarligt inte att det är någon skillnad mellan julmust, påskmust och vanlig must! (Klyscha avd. Nähä!?)

- Kan vi inte åka till Thailand över julen i år? (Förslag i stil med slopa-julklappar-klyschan, men som aldrig blir av, av en eller annan anledning)

- Förr i tiden så var ju Kalle Ankas jul typ det enda tecknade som fanns! (Klyscha som ofta uttrycks av någon från den äldre generationen, som minsann upplevt en riktig jul på tiden innan Kalle fanns)

- Menååh! Det ska ju vara Arne Weise på julafton för att det ska bli en riktig jul! (Klyscha som kommer varje år sedan Arne blev ersatt)

- Tänk, nu är det två månader till julafton! (Mening som sägs den 24:e oktober)

- Vad fick du för julklappar i år? (Ett "roligt skämt" som sägs ungefär 10 minuter efter tolvslaget på nyårsafton)

- Folk har glömt bort varför man egentligen firar jul. (Klyscha som ofta inledningsvis ger en gnutta dåligt samvete för all julkonsumtion men som i praktiken inte direkt leder längre än så)

- Man får inte glömma att jul faktiskt är den tid då det sker flest självmord! (Bitter sanning som gör att de som firar jul tillsammans får dåligt samvete för att de inte bjuder in ungkarlar och hemlösa till sitt julfirande)

- Hihi, jag brukar fortfarande köpa chokladkalender! (Sägs av en person som tror att en chokladkalender är lika med att "ha barnasinnet kvar".)

- Bästa julkalendern genom alla tider är ju utan tvekan Sune! (Klyscha orsakad av min generation som visserligen är baserat på ett sant påstående, men som kanske inte är sådär jätteoriginellt längre. Nästa års julkalender med Anders och Måns kommer å andra sidan bli nästa generations bästa julkalender om jag själv får tippa)

- Bästa julkalendern är Teskedsgumman! (Säges av kvinnor i mammas ålder)

- Bästa julkalenderna är Trolltider! (Säges antingen av 70-talister, men alternativt också av 80-talister som vill verka gamla och coola men som i själva verket inte har ett endaste minne från den julkalendern, åtminstone inte då den sändes första gången)

- Jag har inte sett julkalendern alls i år, förutom något avsnitt då och då. (Säges av personer som borde vara för stora för julkalendern men inte vågar erkänna att de har stenkoll på det)

- När man var liten var mjuka paket det värsta som fanns, men nu blir man ju glad av dem! (Kanske för att man nu inser vad en tröja faktiskt kostar eller för att man vet hur tråkigt det är att köpa strumpor själv)

- Åh, undrar vad det hääär kan vara, höhö! (En liten fyndig kommentar som sägs när man får ett paket som uppenbarligen är formad som en innebandyklubba eller cd-skiva, alternativt har ett väldigt uppenbart julrim.

- Va?!  Har du aldrig smakat dopp-i-grytan!? (Kommentar som ofta kommer under ett samtal med "någon söder om Gävle" när man berättar hur man brukar fira jul i Piteå)

- Ta en pepparkaka så blir du snäll! (Kommentar överflödig, va?)

- Ojoj, isåfall är det bäst att du äter många pepparkakor!
alternativt
- Äsch, jag är så snäll så jag behöver inga! (två varianter bland det oräkneliga antal av "pepparkaksskämt" som verkar finnas)

- En gång när jag skulle göra pepparkakshus när jag var liten brände jag mig på smält socker, och det gjorde svinont! (Är det bara jag som INTE bränt mig? Kan förstås bero på att jag aldrig gör pepparkakshus.)

- Jag tycker faktiskt att pepparkaksdegen är godare än själva pepparkakorna! (Det gör väl alla, ända tills de inser att degen jäser i magen vill säga)

- Pappa, kan du inte gå och köpa tidningen snart, hehe! (Ett litet "skämt" som sägs när sonen vill ha sina paket. Sägs i regel av tonårspojkar som egentligen är för gamla för att komma undan med ett så slitet skämt)

- Nääää, här finns bara dumma barn! (Ett litet obligatoriskt "skämt" som sägs då tomten frågar om det finns några snälla barn. Detta skämt kan dras av något av de nämnda barnen, men också av någon busig släktning eller liknande)

- Undrar hur mycket man egentligen går upp i vikt under julen? (Fråga som de flesta frågar sig runt juletid)

- Undrar hur mycket man egentligen går ner i vikt första gången man gör tvåan efter julhelgen? (Fråga som åtminstone jag frågar mig runt juletid)

- Åh, jag gick ner X kg efter att jag varit på toa! (Svaret på frågan som jag faktiskt brukar undersöka med en före- och eftervägning)

- Under julen ska man ju inte se på tv! Ja, förutom Kalle då. (Klyscha som sägs av någon som uppenbarligen ändå ser på tv)

- Alltså, jag tycker egentligen om ischoklad, men jag klarar bara av att äta typ en, för det är så mäktigt! (Sägs av person som vill ge sken av att leva väldigt nyttig)



Det får räcka känner jag. Det finns såklart mer men jag orkar inte göra hela jobbet själv. Vilka fler julklyschor finns? Heeeeeeeeeeeeeeeeelp meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
image121

Kommentarer
Postat av: Bek

"Visst måste det vara växthuseffekten som gör att det slaskar hela tiden? När jag var liten var det då jämt jättemycket snö och mycket kallare!"

2007-12-17 @ 23:14:11
Postat av: Bek

"När jag var liten var det ibland så mycket snö att vi fick åka skidor till skolan!"

2007-12-17 @ 23:15:17
Postat av: Bek

På väg ut, men ändå:

- Stackars Arne Weise, som måste fira varje jul i TV-studion!
- Jag hörde att han egentligen avskyr julen!
- Ja, men han betyder mycket för alla gamla och ensamma. Det blir ingen riktig jul utan Arne i rutan.

2007-12-17 @ 23:18:58
Postat av: Elin

Hahaha... Du är ju jätterolig, Tomas!

2007-12-18 @ 12:52:45
URL: http://eliste.blogg.se
Postat av: lyol

hela vitsen med julen är i alla fall i min familj att konstant äta och se på tv. gröt och skinka, dopp i grytan, julbord och sen ris ala malta. kan du vissla johanna, kallae ankas jul, karl-bertil johnsson och sist sound of music(tyvärr så har dom slutat sända den). det här är ingen klyscha. det är verklighet... :) god jul!

2007-12-18 @ 20:49:03
Postat av: Tomas

Bek: Haha, tack för bidragen! Speciellt "stackars Arne som måste fira jul i studion" kändes obehagligt sann.

Elin: Tack tror jag! :)

lyol: Haha, jamen, jul som jul. Vet förstås inte hur er familj är, men jag kan TÄNKA MIG att du kanske hört kommentaren "kan du vissla, Jo-Hanna?" riktad mot dig när den filmen visas? Eller? Bara en gissning :)

Sound of music tror jag för övrigt sänds på nyårsdagen nuförtiden?
God jul!

2007-12-19 @ 10:06:20
Postat av: petra

"det är bara en liten, liten grej." (en person som sagt att den inte ska köpa julklappar till en viss person, men ändå köp en)

"Nu ska vi äta sakta och länge" (säger värdpersonen innan alla tagit för sig, dock så slutar det i alltid att alla glufsat i sig för fort)

"Du måste varit snäll i år eftersom du fått så många julklappar." (till en person som fått mycket julklappar)

"jaha, då var julen slut då" (efter alla rivit upp sina julklappar)

2007-12-19 @ 12:19:24
Postat av: Suffe

Hahhaa, "du är ju jätterolig Tomas!"
Anar jag ett visst mått avförvåning i detta yttrande? :D

Ska bara säga en sak. En liten en.
JAG HAR JULLOV!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D (forts. i oändlighet)

Och ikväll kommer jag hem till Skåne!

Life sure is good.
Puss!

2007-12-19 @ 13:14:43
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: matilda

Wow! jag tror du täckte in det mesta! :D Att du komemer på allt! :D
Hejar också på Anders och Måns julkalender. Det kan bli helt tokigt. Jag ser framför mig Nöken som huvudperson och tre "bovar" vid namn Rolf, Womba-Womba och Somrig-Ostsås...

Ytterligare en klyscha:
- Vad ska du göra till nyår.
En sådan typisk "isbrytare" för att få igång ett samtal som avstannat eller för att luska ut information om någon fest.

2007-12-19 @ 15:49:56
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anna

"Sound of music" gick på TV alldeles nyss! Den 8:e dec, närmare bestämt. Har vi alla tur går den en gång till i jul! ;)

2007-12-20 @ 12:06:33
Postat av: Tomas

Petra: Haha, har nog sagt alla de där klyschorna tror jag. Klockrent!

Matilda: Det låter mycket troligt! Dessutom kanske Sveriges fulaste hund är med, och jag gissar att "bovarna" kanske är ute efter... jag vet inte, ett läppcerat?

Anna: Har vi tur visar de Gremlings istället. Det är den bästa julfilmen. Ever.

2007-12-20 @ 20:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0