Fenomenet Anna Book

Ni vet den här leken "20 frågor"? En person tänker på ett föremål eller en person, medan den andre personen ställer ja&nej-frågor för att försöka ringa in vem det är. "Är det en man?", "Lever personen?", "Är han/hon med i TV?", "Brukar hon ha gröna byxor?" osv. En lek som passar bra under långa bilfärder, till exempel.

För en tid sedan gjorde jag och Sofia denna lek, och av någon outgrundlig anledning tänkte jag på Anna Book. Sofia ringade snabbt in att det var en känd kvinna, men efter det blev det svårt. Vad är hon känd för egentligen? Tjaa, hon lyckades lista ut att hon är sångerska, men särskilt aktiv är hon ju inte. Såvitt jag vet lever hon än idag på sin halv-hit med ABC och möjligen, möjligen lite halvt på sin hemska schlagerlåt som jag inte minns namnet på men var något slags dassigt försök till att efterlikna samba, av något slag. Däremot syns hon väldigt mycket i tv på alla möjliga kanaler, men hon är ingen programledare eller heller något stående inslag. Hon är bara med. Hon gråter ofta ut i media (Idag är hon bland med i Aftonbladet av den anledningen att hon är besviken på att hennes bröst hamnar väldigt mycket i fokus efter att hon frivilligt valt att plastikoperera sig i TV4 Plus. Stackars Anna, vem trodde det?)


Hon gråter inte bara UT i media, hon gråter även bokstavligen I media. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om hur det japanska tv-formatet gör sig illa i svensk kultur, och Anna Book är väl själva sinnebilden för det. Då de japanska programmen som regel går ut på att förnedra deltagarna väljer Anna självklart att vara med  i en svensk version av ett japansk program, vilket får pinsamma konsekvenser. Pinsamma inte nödvändigtvis för aktiviter som att åka rutschkana in i slemmigt vatten iklädd säldräkt, utan för att hon gråter när hon åker ut och för att hon tycker det är så oerhört läskigt. Ännu värre (roligare) blir det dock när hon beskyller Dogge Doggelito för att ha försökt skada henne avsiktligt under en brottningsmatch ungefär 2.20 in i klippet. (Det känns för övrigt som att sparka in öppna dörrar att dra tjockisvitsar angående det faktum att Dogge faktiskt vinner över Anna Book i sumobrottning, så jag låter nog bli.)

Utöver sin sångkarriär har alltså Anna lyckats hanka sig runt i media utan att egentligen ha gjort något. Hon är med i Let's Dance, hon är med i lekprogram på tv, hon är med i debatter, hon är med i plastikkirurgiprogram... hon var till och med med i Solstollarna (!). Hon är med överallt, utan att ha en egentlig anledning att vara det. Detta fascinerar mig. Eller rättare sagt: fascinationen av Anna Book i sig fascinerar mig. Hon är den kvinnliga motsvarigheten av Paolo Roberto, som även han syns/syntes överallt.

Men, dra mig baklänges. Jag gillar dem, båda två.

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag är grymt less på Anna Book.

2009-10-27 @ 14:27:59
URL: http://vardagshjalte.blogg.se/
Postat av: Viveka

Ja hon har en förmåga att hålla sej framme i vilket rampljus det vara månde. Jag är också så otroligt less på henne. Är det nåt speciellt att heta Anna.......Anka.......Book.....??!!

2009-10-27 @ 15:44:24
URL: http://kronidan.blogg.se/
Postat av: Tomas

Viveka: Bästa sättet att få såna människor att försvinna är att förneka dess existens. Anka vem?

2009-10-29 @ 12:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0