Om du har ett äpple vill du dela det med mig?

För relativt hyfsat ganska exakt två år sedan skrev jag ett inlägg om felhörningar i låtar. Felhörda låtrader som "Oh mama ketchupe!", "Går inte alls med ögon men hattarna på sne!", "Små negrer i sanden", "Trocadero, ingen fara!" och "Vit kuk - han räknar upp till hundra" är exempel på sådant som biktades av mig själv och de som kommenterade. Men dessa felhörningar förstörde egentligen inte låtarna, utan gav dem snarare ytterligare en dimension. Detta inlägg kommer således att fokusera på en låttext som jag av en eller annan anledning ogillar. Och nej, jag kommer inte klaga på Per Gessle igen, även om det var otroligt roligt med en sånt fantastiskt engagemang från upprörda kommenterare den gången.

Den låt som fått den tveksamma äran att denna gång hamna på stupstocken är en låt som lågstadiefröknar av någon anledning envisas med att tycka är en bra låt att sjunga på skolavslutningar. Jag kan nästan satsa min ena arm på att alla hört den låten någon gång, ja förmodligen även sjungit den. Jag minns själv hur jag som liten förstaknoddare stod med klassen och "sjöng" den låten på skolavslutningen, och efter att ha hört mig för bland vänner är jag inte ensam. Alla verkar ha sjungt låten, som är ingen annan än Äppelmelodin (klicka på länken så får du höra Fritidshemmet Örnen göra en härlig tolkning av låten).


Egentligen är det inget fel på låten i sig. I själva verket är Äppelmelodin en ganska catchy låt som lätt sätter sig på huvudet. Den är lätt att sjunga och har ett naturligt sväng. Problemet ligger istället på textnivå. Låt mig demonstrera genom att helt enkelt hänvisa till första versen:

Om du har ett äpple vill du dela det med mig? I en äppelmelodi.
Eller vill du ha det goda äpplet för dig själv? Och inte få nån melodi.
Dela med sig? Eller snåla? En vanlig fråga får man tåla!
Om du har ett äpple vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv? Va!?

Som typisk medelsvensson som knappt vågar säga till folk som pratar för högt på bussen anser jag att denna låttext är väldigt nedvärderande och anklagande. Jag anar en lätt kommunistisk propaganda i texten, som uppenbarligen förespråkar att eget ägande inte får förekomma. Visserligen får man äga ett äpple, men nåde dig om du inte delar med dig broderligt!

Det börjar ganska oskyldigt med en enkel fråga om man vill dela med sig av sitt äpple i en äppelmelodi, och så långt är det inga problem. Det låter rent av som om en härlig grej att få dela ett äpple med någon och sjunga en melodi samtidigt. Andra raden är fortfarande ganska neutral, men här börjar man ana lite oråd; sångaren av låtraden utövar utpressning på äppelägaren genom att frånta honom/henne sin äppelmelodi om han/hon inte delar sitt äpple. I tredje raden börjar vinklingen bli alltmer synliggjord. Att äta sitt äpple själv utan att bli kallad snåljåp är ingen möjlighet - en vanlig fråga får man ju faktiskt tåla! Men är det inte snarare ett hot mer än en vanlig fråga? Det hela understryks i sista raden, genom att återupprepa den till synes vänliga frågan men med en mycket bitter underton i det sista ordet: "VA?!" (lyssna återigen på Fritidhemmet Örnens version av låten så hör ni hur anklagande "Vaet" låter.).

Jag tycker med andra ord att det finns fog att ogilla denna låt. Budskapet, att det är fint att dela med sig, är det naturligtvis ingenting fel på. Men sättet det framförs på är mycket knasigt.



Kommentarer
Postat av: jenny

älskar sista raden som de sjunger: "eller får jag stå och titta på?" :)



nu har den fastnat på huvudet.. tack!

2009-11-25 @ 17:20:01
Postat av: Lotta

Dela med sig eller snåla - EN VANLIG FRÅGA BÖR MAN TÅLA!!!



hatar låten. HATAR DEN.

2009-11-25 @ 17:41:37
URL: http://blogg.vk.se/lotta
Postat av: Lotta

GAHHH!!! min barndoms antisång. bra att du tar upp problemet som plågat många.

en annan låt vi hade som var vidrig innehöll som sista vers: "här kommer din sommar nu bakom dig. nu blir det höst och mörka dar. men du har ditt liv, ditt liv framför dig. du har din sommar ännu kvar". framfört i moll. muntert!

2009-11-25 @ 19:43:21
URL: http://blogg.vk.se/lotta
Postat av: Lotta

haha. vilken stalker jag blev! måste fylla på med ännu ett: "gahh".

2009-11-25 @ 19:44:27
Postat av: Kusin Hanna

Hmm jag som trodde att detta var hela låten, du menar alltså att det finns ännu mer äppelgnäll?! Din blogg är helt fantastisk, ge mig mer!

2009-11-26 @ 10:32:03
Postat av: Sara

Aldrig hört den... :-|

2009-11-26 @ 11:20:03
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Tomas

Jenny: Gör dig av med den, illa kvickt. Det är en hjärntvätt utan dess like. (och ja, i jul får du titta på när jag spelar ditt NES, men om du får vara med? Då måste du be snällt.)



Lotta: Jag märker att detta är något som engagerar dig något oerhört! Kul att se! Jag har tyvärr aldrig hört låten du pratar om men det känns samtidigt ganska bra, tror jag?



Kusin Hanna: Nejdå, det där är bara första versen av eländet! Det finns mer på samma tema. Och tack för de värmande orden! Det kommer nog mer inlägg i framtiden.

2009-11-26 @ 17:51:12
Postat av: Robin?!

Jag tror att all lågstadiepropaganda av detta slaget finns samlad i en stor pärm som alla lärare som tog examen under sjuttiotalet fick på någon kurs i mellansverige någonstans.



Äppelmelodin, dikten "beträffande färgade" (när x är jag svart, när x är du rosa, vit, whatever och du kallar mig färgad?) och den här historien om svensken som tycker allt bra är gjort i Sverige men han tänker inte på hur mycket i hans vardag som är från utomlandet! ... Du vet väl om du att du är värdefull?



Det är samma kanon på alla avslutningar och liknande, kan inte vara bara ett sammanträffande.

2009-11-30 @ 23:15:06
URL: http://internetzombierobots.blogspot.com
Postat av: Matilda

Jag slås av den bristande entusiasmen i sången. De som sjunger den verkar inte tro på orden utan kommer med stor sannolikhet att gå ut på fotbollsplanen och låta klassens mobboffer stå och titta på (alternativt skjuta prick på hans huvud med fotbollen).



Låten i sig har jag inga problem med. I alla fall om man sätter den i relation till alla hemska sånger vi fick sjunga i lågstadiet. Gick på en kyrkskola, ja egentligen var det en vanlig skola som låg bredvid en kyrka, men lärarna där hade misstolkat hela grejen och släpade in oss där vid varje tänkbar stund. Advent, jul, påsk, pingst, sommaravslutning, FN-dagen (!!)... you name it. Lite överdrivet så kan man nog säga att vi sjöng igenom hela jäkla psalm-boken. (ganska mycket överdrivet) Än idag kan jag "Hosianna Davids son" utantill.

Därtill var högläsningsboken under hela ettan Barnens Bibel. Var var utbildningministern då någonstans om jag får fråga!

Se ett frustrerat inlägg här: http://mystiskt.blogspot.com/2007/10/till-skolministern-frn-en-fd-elev-p-en.html

2009-12-01 @ 17:15:20
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Robin: Mycket intressant. Känner igen alla exempel du tar upp, så jag tror knappast det är någon slump. Angående skolavslutningar fanns det även en period att allt av Gyllene Tider ansågs vara bra avslutningsmaterial. Okej, jag köper väl "Sommartider", men "Gå och fiska"?.



Matilda: Det är förstås ett problem när det blir så ensidigt, men samtidigt tycker jag inte det är jättekonstigt. Lärarna har dessutom stöd av det i styrdokumenten, eftersom eleverna ska fostras "i överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism". Sen kan man förstås tycka vad man vill om det. :)

2009-12-04 @ 17:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0